Ben jij ook zo’n enorme liefhebber van pannenkoeken? AVS sportdiëtist Esther is dat zeker! Maar pannenkoeken met spek en stroop zijn niet echt de meest gezonde keuze. Daarom deelt zij een aantal suggesties voor de beste behoorlijk-verantwoorde-pannenkoeken.
Gebruik een pak volkoren pannenkoekmeel. Check even de verpakking of het inderdaad 100% volkorenmeel is en of er geen ingrediënten zoals suiker aan toegevoegd zijn. Maak het beslag volgens aanwijzingen op de verpakking, met halfvolle melk. Bak mooie dunne naturel pannenkoeken in een klein beetje vloeibare boter.

Leg een iets afgekoelde pannenkoek op een bord, en beleg ‘m bijvoorbeeld met:
– Geprakte avocado, gesneden tomaat en ringetjes ui.
– Een eetlepel naturel yoghurt of kwark, rookvlees, verse spinazie en zachte geitenkaas.
– Ga op de Mexicaanse toer, en vul je pannenkoek als een wrap met kidneybonen, maïs en tomaat.

Of….bak direct wat groente of  fruit mee in je pannenkoek.
– Bak een appelpannenkoek, bestuif met kaneel en beleg met geraspte wortel.
– Laat diepvriesspinazie ontdooien, mix dit door (een deel van) het beslag samen met een handvol magere hamreepjes en bak spinazie-ham pannenkoeken.

Nog een paar handige tips:
Tip 1: laat de pan goed heet worden voor je de eerste pannenkoek bakt. De kans is dan kleiner dat ‘ie mislukt.
Tip 2: Natuurlijk kun je best genieten van een spek-strooppannenkoek, want die zijn ook erg lekker.
Tip 3: Hou je wel van rauwe ui, maar niet van de smaak die zo blijft hangen? Leg de ringetjes ui dan een kwartiertje in ijskoud water voor je ze gebruikt.
Tip 4: Ook heerlijk als lunch ;)

Veel plezier met het pannenkoeken bakken en EET SMAKELIJK!